Een 'echte' Maorit - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marit Onderberg - WaarBenJij.nu Een 'echte' Maorit - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marit Onderberg - WaarBenJij.nu

Een 'echte' Maorit

Door: Maorit

Blijf op de hoogte en volg Marit

16 December 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

ALOHA TROESKAS!

Het is echt waar, alweer mijn laatste dag in Hawaii…
Maar de dag is nog niet om! Vandaag werden we vroeg opgehaald om naar het Windward college (university of Hawai’i) te gaan. Kalani en Tuti werken daar namelijk. Er was ook een lezing om de native hawaiians te laten bestaan. Ze willen namelijk dat de taal en de cultuur niet verdwijnt, daarom zijn ze bezig met plannen maken om de cultuur door te geven aan de jongere generaties. De hawaiianen zijn eigenlijk het zelfde als de Maori’s, het volk zelf natuurlijk niet, maar ze vinden wel dat hun land is ‘afgepakt’ door de Europeanen/Amerikanen.

Na de lezing hadden we onze laatste optreden in de kapa haka. Het ging echt heel erg goed.
(véél beter dan de eerste keer, haha) ’s middags had onze hawaiiaanse ohana/whanau (ander word voor hosts/famillie,) ons meegenomen naar een chinees restaurant voor lunch. Na het eten gaf wheae Roa een pakketje dat ik aan Tuti moest geven met een speech. Als bedankje dat ze ons gehost heeft. Gelukkig ging dat ook beter dan verwacht, haha.

Toen we terug kwamen van het restaurant gingen we terug naar het hostel om al onze koffers op te halen en daarna moesten we al naar het vliegveld. We gaan al weer terug naar NZ! De week vloog echt voorbij, maar het was echt super gaaf! Ik heb heel veel nieuwe dingen gezien en geleerd. (o.a. de kapa haka!) Aloha & Mahalo (dag & bedankt) Ka kite Hawai’i!

• 04 Januari 2012 - 08:00

Amieke:

Wat bijzonder dat je dit hebt kunnen doen! Wie krijgt dat nou voor elkaar, als Hollandse meid bij een Maori kapa haka team en dan nog optredens op Hawaii ook! Ik ben trots op je!

Liefs, mam

• 04 Januari 2012 - 08:15

Karin:

Wat gaaf zeg, en ik moet zeggen dat ik die kleding ook erg mooi vind!
    Dat is heel wat anders dan de Nederlandse Klederdracht uit Volendam of zo iets dergelijks.
    Goed gedaan meid!

• 04 Januari 2012 - 09:56

Oma Thea En Opa Bert:

Marit we hebben weer genoten van je verslagen. Aloha Mahalo.