KA KITE AOTEAROA - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Marit Onderberg - WaarBenJij.nu KA KITE AOTEAROA - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Marit Onderberg - WaarBenJij.nu

KA KITE AOTEAROA

Door: Maorit

Blijf op de hoogte en volg Marit

02 Juli 2012 | Nieuw Zeeland, Auckland

Kia ora rawatu,

Dit is het dan, mijn laatste (voor nu) bloggie. 
Ik ga vandaag weer terug naar huis, of nouja in ieder geval naar Auckland en morgen is het zo ver.
Ik heb mijn laatste spullen gepakt en natuurlijk, was mijn stomme into tas kapot, en Val zei dat dit echt niet kon in het vliegtuig. Dus we zijn nog naar the warehouse gegaan en hebben we nog een reistas gehaald.

In de middag hebben we nog wat gegeten en zijn daarna met een hele aanhang naar het vliegveld gegaan. Val, Milton, Flora, I-Chen, Matt, Callum, Shar, David, Tarnell, Carol, Annie, Kellie, Cara, Jontelle, Ari en nog een paar mensen gingen mee. Het was echt de horror, natuurlijk was mijn koffer te vol, dus heb alsnog de helft van mijn kleren aan Carol gedoneerd. Zoals ik ook met de andere dingen deed. Toen het tijd werd om het vliegtuig in te gaan, deden ze de laatste haka voor mij en ik moest het vliegtuig in. Het was moeilijk om gedag te zeggen tegen al deze mensen waar ik in korte tijd erg close mee ben geworden. Ik heb in Napier echt een top tijd gehad dankzij al mijn lieve vrienden en familie.

Een uur later kwam ik aan in Auckland en bleef daar een nachtje slapen. ’S Ochtends moest ik er weer vroeg uit en ging ik (als een Michelin mannetje) naar het vliegveld. Toen ik moest wachten heb ik de Gubbs, Callum, en Flora nog even gebeld. Ik ben klaar met het wachten en wil nu eigenlijk ook wel snel naar huis, Can’t wait!! Hier eindigt mijn avontuur in New-Zealand.




NAUGHTY BLOG

Jaja en zoals beloofd, mijn naughty blog! Ik ga het iets korter houden dan ik in de eerste instantie wilde, maar toch een mooie samenvatting van mijn rebelse acties...

Zoals jullie weten had ik een hoop regels mee gekregen van mijn organisatie. Nou hield de organisatie zich niet aan de voorwaarden, dus… Why should I?
Ik heb het altijd netjes gehouden, maar… Illegaal naar de clubs, sneaky naar feestjes, een tattoo laten zetten, bungee jumpen (zonder toestemming van school), naar beach party’s met al mijn klasgenootjes, naar de Cabana met Carol, en zo kan ik nog wel even doorgaan..
Het meest rebelse wat ik heb gedaan, is mijn spullen gepakt en vertrokken naar Napier zonder toestemming van de organisatie. Ik ben oud en wijs genoeg om mijn eigen weg te kiezen, sommige mensen zien dit als gezeur en aanstellerij, je moet maar luisteren naar wat anderen je opdragen. Hier doen wij in ieder geval niet aan mee!! een van de dingen wat ik heb geleerd is, niet opgeven! En kies wat het beste is voor jezelf. Who the F*ck cares what the others say? JUST LIVE YOUR LIFE! And do whatever that makes you happy, it’s over before you know it. :)


Nawoord:

En dit is het dan, ik ga weer terug naar huis. Wat een raar gevoel is dat zeg, al één jaar van huis.
Ik heb zoveel meegemaakt, niet alles was even leuk. Zoals compleet genegeerd te worden door de organisatie en het was ook niet leuk om met een oude chagrijnige vrouw te wonen. Maar ik heb zeker ook heel veel leuke en speciale dingen meegemaakt!

Mijn tijd in Ngaruawahia had zo ook positieve kanten, ik waardeerde meer wat ik had in Nederland, wat zo vanzelf sprekend lijkt te zijn, dingen zoals, Internet en gezond eten. Maar ook gezelligheid en lol miste ik. Eenzaam en soms wel een beetje depri was ik wel, het was daar wel moeilijk.
Het is lastig om vrienden te maken in een community van drugs dealers en racisten. Toch heb ik veel geleerd in mijn eerste halfjaar, dingen die je niet snel vergeet, en waar ik waarschijnlijk de rest van mijn leven profijt van heb.

Ik ging zelfs naar de kerk en heb super aardige mensen ontmoet, mensen die me wel hebben gesteund. Zo hebben de Gubbs me geholpen door altijd voor me klaar te staan. Ook Iris is een grote steun voor me geweest. (en papa en mama natuurlijk ook, als er internet was….)

Een van de hoogte punten was toch wel mijn trip naar Hawaii met de Kapa haka. Om als buitenstaander van de Maori cultuur toch met de kapa haka mee kan doen en mee kan optreden is natuurlijk geweldig. En ik heb dingen gedaan die ik nooit zou doen, in een rivier zwemmen, en dan nog wel dé Waikato rivier. Of in een traditionele waka te peddelen.
Ik heb ook erg genoten van mijn trip naar het zuidereiland, het is echt prachtig daar. Alle plaatsen waren in één woord ‘Stunning!’.

En dan een ander hoogte punt van mijn jaar in NZ, mijn verhuizing naar Napier!
In Napier heb ik het echt heel leuk gehad, eigenlijk de hele tijd! Vanaf dag 1.
Ik heb zo’n mazzel gehad dat Val en Milton me in huis hebben genomen.
Terwijl ik in Napier was, heb ik ook nog aardig wat gedaan!
Naar Rotorua en Wellington was super! En natuurlijk niet te vergeten de swing, en de outdoor education, die me toch ook wel gepushed hebben om dingen te doen die ik in Nederland nooit kon doen.

Ik heb gemerkt dat mijn blog aardig bekeken word (40.000 pageviews :O zó!) dus voor alle mensen die geïnteresseerd zijn om op een exchange te gaan wil ik het volgende meegeven.
Wees niet bang om geen controle te hebben, het is niet niks om één jaar naar de andere kant van de wereld te gaan, en dat op een jonge leeftijd. Je zal het zelf moeten doen, het draait erom dat je uit je comfort-zone stapt, alle gelegenheden aangrijpt om iets anders te doen dan dat je gewend bent te doen!

Met een lach en een traan is het nu tijd om afscheid van Nieuw-Zeeland te nemen.
Het was een geweldige ervaring ondanks al de tegenslagen.
Ik heb veel beleefd en veel lol gehad, ben gegroeid en volwassen(ER) geworden.

Lieve papa en mama, bedankt dat jullie mij deze kans hebben gegeven, zoals ik al eerder gezegd heb, het was niet makkelijk, maar een leven zonder ‘challenges’ is ook saai! Het was super, een unieke ervaring, maar het is nu tijd om terug naar huis te gaan. Ik zie jullie snel!

Kia tau, ki a tatou katoa
Te Atawhai o tō tatou Ariki
A Īhu Karaiti
Te aroha o te Atua
Me te whiwhingātahitanga
Ki te Wairua Tapu
Āke, ake, ake
Āmine
AROHANUI, KA KITE AOTEAROA…


In Maori stijl (met mijn moko, piupiu, poi’s en op BLOTE VOETEN) kom ik aan op schiphol waar mijn lieve familie en vrienden me opstaan te wachten. Het was geweldig.

Haere mai haere mai


PS. De foto's van mijn afscheid op Napier airport en Schiphol moet ik nog opzoeken, mijn camera is helaas kapot maar de foto's heb ik nog ergens!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marit

Reizen/International-language school France/Highschoolyear New|Zealand/vegetariër/Modelfotografie/

Actief sinds 15 Mei 2011
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 96300

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 12 September 2014

Si, si, je reviendrai bientôt!

22 April 2013 - 12 Oktober 2013

Une aventure nouvelle en France!

22 Juli 2011 - 04 Juli 2012

Highschool year New-Zealand! & Other Trips

Landen bezocht: